офіційний веб-сайт           
 
ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО
Львівський науково-виробничий центр
стандартизації, метрології та сертифікації
22 | 10 | 2018
Ми всі - споживачі. Ми мусимо знати про свої права Друкувати
Написав прес-служба   
П'ятниця, 15 березня 2013 10:28
Комусь може здаватися дивним, тому що багато людей звикли до «уособлених» свят, таких як День медичного працівника або День будівельника, але в календарі є й така дата, як 15 березня – Всесвітній день захисту прав споживачів.

Це свято відзначається за рішенням ООН у річницю виступу Президента США Джона Кеннеді у Конгресі у 1961 році, хоча відзначати цю дату стали у США ще у 1899 році, коли в Америці була організована Національна ліга споживачів. На цьому виступі були проголошені чотири основних права споживача: на безпеку, на інформацію, на вибір і право бути почутим, які пізніше лягли в основу російського Закону про захист прав споживачів.


Крім того, до них додалися такі права, як право на відшкодування збитку, право на споживче утворення, право на задоволення базових потреб і право на здорове навколишнє середовище. Кеннеді сказав: «Ми всі - споживачі». Навіть Президенти. Саме тому це свято – свято для кожного. Однак не всі мають настільки широке знання своїх прав у спілкуванні з людьми «по ту сторону прилавка». Саме тому ми терпимо й хамство, і з жалістю викидаємо прострочені продукти, і ламаємо голову над недавно купленим, але вже непридатним магнітофоном. Тому цей день – не просто важлива дата у календарі, але й прекрасна можливість для кожного з нас розширити свої знання.

У світі створено безліч організацій, що захищають права споживачів, і всі вони об'єднані у Всесвітню організацію союзів споживачів, для яких це свято є професійним. Адже саме вони допомагають обманутим споживачам відстояти свої інтереси у суперечках з несумлінними продавцями. Чим більше уваги приділяється цій проблемі, тим більший шанс, що споживачів, що самі захищають свої права, стане набагато менше.

Всесвітня організація спілок споживачів (СІ) – це незалежна некомерційна неприбуткова неполітична організація, яка об'єднає понад 180 громадських і державних організацій, що займаються проблемами захисту прав споживачів 72 країн світу. Всесвітня організація спілок споживачів (СІ) визнає 8 основних прав споживачів:

1. Право на задоволення основних потреб – на базові товари та послуги, необхідні для виживання;

2. Право на безпеку – право бути захищеним від продуктів, виробничих процесів та послуг, які становлять небезпеку для життя і здоров'я;

3. Право на інформацію – право на захист від неправдивої або вводить в оману реклами, написів на товарах або іншої практики і на узагальнення фактів, необхідних для вибору;

4. Право на вибір – право можливості доступу до різних товарів і послуг за конкурентними цінами;

5. Право на вираження інтересів споживачів – право відстоювати свої інтереси, спонукати урядові та інші, які здійснюють державну політику органи, приймати пропозиції споживачів до розгляду при формуванні та здійсненні економічних та інших аспектів політики;

6. Право на відшкодування – право на задоволення основних претензій і можливість користуватися правовою допомогою для їх задоволення;

7. Право на споживчу освіту – право набувати знання і навички, що дозволяють споживачеві постійно, протягом усього життя підвищувати грамотність по частині відстоювання своїх споживчих прав, а також впливу на сфери виробництва і реалізації товарів і послуг;

8. Право на здорове навколишнє середовище.

9 квітня 1985 року Генеральна Асамблея ООН прийняла керівні принципи для захисту інтересів споживачів. З прийняттям цих принципів споживчі права отримали міжнародне визнання і законність. У них передбачені положення, якими повинні керуватися уряди при визначенні політики і розробці законодавства в області захисту інтересів споживачів.

Ми ж почали усвідомлювати себе споживачами лише після того, як у 1991 році було прийнято Закон України «Про захист прав споживачів». Він регулює найбільш принципові питання, що склалися на споживчому ринку. І найважливішим у цьому законі є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів низької якості чи отримання незадовільних послуг.

Права громадян-споживачів задекларовані і у Конституції України. В основному Законі зазначається: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів». Бо серед споживачів такі категорії, як пенсіонери, діти, незаможні громадяни, які у свою чергу найбільш потребують особливої уваги і надійного захисту. Тому Всесвітній день прав споживачів стосується всіх громадян без винятку.
 
Останні новини
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Перекладач
Пошук
Хто на сайті
На даний момент 31 гостей на сайті
Статистика
Користувачі : 148
Зміст : 1327
Посилання : 23
Переглянути хіти змісту : 1762979
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України Департамент тхнічного регулювання