Про внесення змін до Закону України «Про якість і безпеку харчових продуктів» Друкувати
Написав прес-служба   
Четвер, 10 травня 2012 09:19
За що відповідатимуть виробники

Хоча б раз на день кожен з нас заходить до магазину, щоб купити харчі. Та коли оглядаєш буквально набиті різноманітними товарами полиці, мимоволі закрадається думка — наскільки якісна та безпечна ця продукція. Дослідження, які проводять як громадські організації, так і державні контролюючі органи, доводять, що попри широкий асортимент товарів, справді якісних серед них дуже мало.

Для урядовців ця ситуація не є секретом, тому вони активно працюють над її поліпшенням. З цією метою до Закону «Про якість і безпеку харчових продуктів» та низки інших законів готуються зміни, які повинні кардинально змінити ситуацію на краще.

Від поля до столу

— Хочу наголосити, що, з одного боку, маємо достатньо законів, які регламентують роботу у напрямку якості продуктів. Головний з них — «Про якість і безпеку харчових продуктів». З другого, перед нами стоїть завдання доопрацювати законодавчу базу, — переконує заступник міністра аграрної політики та продовольства України Олександр Сень. — Кілька днів тому на засіданні Кабміну розглядалися зміни до Закону «Про якість і безпеку харчових продуктів», і проект закону було схвалено. Найближчим часом він буде виноситись на розгляд Верховної Ради.

Наступний напрямок, який повинен активізуватись, — розробка стандартів. Сьогодні їх 614, але, враховуючи кількість та асортимент харчової продукції, цього замало. Наступне питання в цьому напрямку — контроль. Позиція міністерства, яку підтримав і уряд, — наявність єдиного органу контролю. І хоч це викликало певні дискусії, але сьогодні, ми вважаємо, в нас є такий орган — Державна ветеринарна та фітосанітарна служба, — впевнений урядовець.

З одного боку, система контролю на всьому ланцюгу від поля до столу є визнаним світовим досвідом. В цьому плані ми маємо міжнародні аудити щодо безпеки та якості продуктів харчування. З другого — у нас проходять незалежні перевірки російських інспекторів — це теж добра система оцінки якості. Висновки як російських інспекторів, так і міжнародних аудиторів полягають у тому, що в Україні налагоджена серйозна система контролю, яка може ефективно діяти. А з прийняттям законодавчих змін вона буде більш чіткою та ефективною.

Поділити відповідальність

— Річ у тому, що кілька разів озвучувалось: Закон «Про якість і безпеку харчових продуктів» дуже важкий як за обсягом, так і сприйняттям, адже він змінює систему державного контролю та нагляду, — каже директор департаменту ветеринарної медицини Держветфітослужби України Віталій Башинський. — А також розуміння державного контролю, тому він важкий не лише для сприйняття людьми, а й для тих, хто буде здійснювати цей контроль.

Основні кити, на яких тримаються зміни до названого закону, — перерозподіл відповідальності. Насамперед — створення єдиного компетентного органу. А також відтворення та повна функціональність внутрішніх систем гарантування безпечності та якості будь-якої продукції як рослинного, так і тваринного походження.

Ще одна суттєва зміна, яка прописана в законопроекті, — зменшення кількості працівників. Якщо раніше приблизно 60 тисяч людей здійснювали контроль за якістю та безпечністю продукції в державі, то пропонується істотно зменшити їхню кількість приблизно до 24 тис.

Яким чином відбуватиметься контроль у державі, якщо кількість контролерів значно зменшиться, — запитання риторичне. Фахівці переконують, що саме цей законопроект чітко прописує, що відповідальність за виробництво неякісних та небезпечних продуктів буде покладено на виробника. Нині ми маємо консолідовану відповідальність, яку несе офіційний або головний санітарний лікар району, міста чи області.

— Кожен виробник зобов’язаний вибудувати власний ланцюг контролю за продукцією, — зауважує заступник міністра. — Вже потім до цього долучається ветеринарна служба, яка контролює проблемні питання і роботу в цілому.

Також законопроект посилює відповідальність за виготовлення неякісної продукції: передбачається не тільки накладення штрафів, а й кримінальна відповідальність.

— За введення споживачів в оману, неправильне маркування на виробника накладатимуть штрафи, які будуть збільшені в сотні разів, — зауважує Віталій Башинський. — Ці статті вперше за все існування незалежної України з’явились у кримінальному, адміністративному та процесуальному кодексах. І якщо раніше штрафи могли накладатись лише на посадову особу підприємства, то тепер у нас з’явилась можливість штрафувати юридичних осіб.

Джерело: "Урядовий кур'єр"