Ми всі - споживачі. Ми мусимо знати про свої права Друкувати
Написав прес-служба   
П'ятниця, 15 березня 2013 10:28
Комусь може здаватися дивним, тому що багато людей звикли до «уособлених» свят, таких як День медичного працівника або День будівельника, але в календарі є й така дата, як 15 березня – Всесвітній день захисту прав споживачів.

Це свято відзначається за рішенням ООН у річницю виступу Президента США Джона Кеннеді у Конгресі у 1961 році, хоча відзначати цю дату стали у США ще у 1899 році, коли в Америці була організована Національна ліга споживачів. На цьому виступі були проголошені чотири основних права споживача: на безпеку, на інформацію, на вибір і право бути почутим, які пізніше лягли в основу російського Закону про захист прав споживачів.


Крім того, до них додалися такі права, як право на відшкодування збитку, право на споживче утворення, право на задоволення базових потреб і право на здорове навколишнє середовище. Кеннеді сказав: «Ми всі - споживачі». Навіть Президенти. Саме тому це свято – свято для кожного. Однак не всі мають настільки широке знання своїх прав у спілкуванні з людьми «по ту сторону прилавка». Саме тому ми терпимо й хамство, і з жалістю викидаємо прострочені продукти, і ламаємо голову над недавно купленим, але вже непридатним магнітофоном. Тому цей день – не просто важлива дата у календарі, але й прекрасна можливість для кожного з нас розширити свої знання.

У світі створено безліч організацій, що захищають права споживачів, і всі вони об'єднані у Всесвітню організацію союзів споживачів, для яких це свято є професійним. Адже саме вони допомагають обманутим споживачам відстояти свої інтереси у суперечках з несумлінними продавцями. Чим більше уваги приділяється цій проблемі, тим більший шанс, що споживачів, що самі захищають свої права, стане набагато менше.

Всесвітня організація спілок споживачів (СІ) – це незалежна некомерційна неприбуткова неполітична організація, яка об'єднає понад 180 громадських і державних організацій, що займаються проблемами захисту прав споживачів 72 країн світу. Всесвітня організація спілок споживачів (СІ) визнає 8 основних прав споживачів:

1. Право на задоволення основних потреб – на базові товари та послуги, необхідні для виживання;

2. Право на безпеку – право бути захищеним від продуктів, виробничих процесів та послуг, які становлять небезпеку для життя і здоров'я;

3. Право на інформацію – право на захист від неправдивої або вводить в оману реклами, написів на товарах або іншої практики і на узагальнення фактів, необхідних для вибору;

4. Право на вибір – право можливості доступу до різних товарів і послуг за конкурентними цінами;

5. Право на вираження інтересів споживачів – право відстоювати свої інтереси, спонукати урядові та інші, які здійснюють державну політику органи, приймати пропозиції споживачів до розгляду при формуванні та здійсненні економічних та інших аспектів політики;

6. Право на відшкодування – право на задоволення основних претензій і можливість користуватися правовою допомогою для їх задоволення;

7. Право на споживчу освіту – право набувати знання і навички, що дозволяють споживачеві постійно, протягом усього життя підвищувати грамотність по частині відстоювання своїх споживчих прав, а також впливу на сфери виробництва і реалізації товарів і послуг;

8. Право на здорове навколишнє середовище.

9 квітня 1985 року Генеральна Асамблея ООН прийняла керівні принципи для захисту інтересів споживачів. З прийняттям цих принципів споживчі права отримали міжнародне визнання і законність. У них передбачені положення, якими повинні керуватися уряди при визначенні політики і розробці законодавства в області захисту інтересів споживачів.

Ми ж почали усвідомлювати себе споживачами лише після того, як у 1991 році було прийнято Закон України «Про захист прав споживачів». Він регулює найбільш принципові питання, що склалися на споживчому ринку. І найважливішим у цьому законі є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів низької якості чи отримання незадовільних послуг.

Права громадян-споживачів задекларовані і у Конституції України. В основному Законі зазначається: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів». Бо серед споживачів такі категорії, як пенсіонери, діти, незаможні громадяни, які у свою чергу найбільш потребують особливої уваги і надійного захисту. Тому Всесвітній день прав споживачів стосується всіх громадян без винятку.